man in black jacket holding blue tablet computer

Řídíš automat poprvé? 10 věcí, které tě překvapí (i potěší)

Zvykneš si rychle – ale první jízda s automatem může být trochu zvláštní. Kde je spojka? Kam dát nohu? A proč to vlastně jede samo? Pokud tě čeká tvoje první řízení s automatickou převodovkou, máme pro tebe 10 věcí, které tě nejspíš překvapí. A možná i potěší.


🚗 1. Není spojka = není panika

  • Levá noha má pauzu. V automatu totiž neřešíš spojku vůbec
  • Rozjezd i zastavení je plynulé a bez „cuknutí“
  • Při popojíždění v koloně = absolutní pohoda

👉 První lekce? Nešlap na levou nohou na brzdu. Opravdu ne.


⚙️ 2. Řazení vypadá jinak – ale je to jednoduché

  • Místo 1, 2, 3… máš P (park), R (zpátečka), N (neutrál), D (jízda dopředu)
  • Některé automaty mají i S (sport), L (low), případně možnost ručního řazení
  • Většinu času budeš stejně používat jen P – R – D

👉 Nejde o to, co mačkáš, ale že už nic neřadíš.


🅿️ 3. Parkování? Téměř bez stresu

  • Po zastavení dáš P a zatáhneš ruční brzdu (nebo to auto udělá samo)
  • Auto nikam necouvá ani se nerozjíždí
  • Automaty s kamerou nebo senzory ti parkování ještě víc usnadní

👉 Uleví se ti – hlavně v kopcích a úzkých ulicích.


💡 4. Auto občas „přemýšlí za tebe“

  • Automat se sám rozhoduje, kdy přeřadit – podle stylu jízdy
  • Zrychlíš prudce = podřadí. Jedeš plynule = drží vyšší stupeň
  • Ze začátku to může působit zvláštně, ale rychle se sžijete

👉 Většina nových aut se učí tvému stylu – přizpůsobí se ti.


⛽ 5. Spotřeba už není strašák

  • Dřív platilo, že automaty „žerou víc“. Dnes už to většinou neplatí
  • Moderní převodovky řadí úsporně a chytře
  • V kombinaci s hybridy nebo mild-hybridy může být spotřeba nižší než u manuálu

👉 A hlavně – spotřebu tolik neřešíš, když jedeš v klidu.


🛑 6. Brzdění motorem funguje jinak

  • U klasického manuálu stačí podřadit → brzdíš motorem
  • V automatu to často udělá převodovka za tebe, ale je to méně citelné
  • Pokud chceš větší brzdný efekt, můžeš přepnout do režimu „L“ nebo „S“

👉 Ze začátku se můžeš leknout, že to „nedrží“. Ale drží – jen jinak.


🧘 7. Méně práce = víc pozornosti na silnici

  • Nemusíš řešit „co zařadit“, jen se soustředíš na plyn, brzdu, okolí
  • Ideální na město, kolony, dlouhé trasy i začátečníky
  • A taky na pohodlnější jízdu v kopcích nebo s karavanem

👉 Řídit automat je klidnější, plynulejší a často bezpečnější.


🧭 8. Rychle si zvykneš – možná až moc

  • Po pár dnech ti manuál přijde jako zbytečná gymnastika
  • Spousta lidí říká: „Do manuálu už se nechci vracet.“
  • I autoškoly dnes častěji nabízí výcvik v automatu

👉 Pokud plánuješ testy na ŘP, pozor: zkoušky v automatu ti nedají oprávnění na manuál.


🆘 9. Co dělat, když se něco pokazí?

  • Automat je složitější než manuál – opravy můžou být dražší
  • Ale moderní převodovky mají vyšší životnost a potřebují méně zásahů
  • Důležité je pravidelné servisování a výměna oleje v převodovce

👉 Nech seznámení na odborníky – ale základní údržbu zvládneš i sám/a.


🆓 10. Někdy si připadáš… jako spolujezdec

  • Auto řadí, brzdí (v případě asistentů), drží stopu – ty jen držíš volant a jedeš
  • U některých modelů tě pustí i pustit nohu z pedálu v koloně a jen se vézt

👉 Automat není nuda. Je to nový komfort, který si rychle oblíbíš.


📌 Shrnutí

Automat není jen pro „líné řidiče“. Je to pohodlnější, klidnější a čím dál běžnější forma řízení. Pokud s ním začínáš, dej si pár jízd na zvykání – a pak si budeš říkat, proč ses s tím řazením vlastně tolik let trápil/a.

🛞 Méně řazení, víc jízdy. Automat tě potěší víc, než si teď myslíš.

Author: Pavel

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *